Zo los je structureel overwerken op


 Terug naar carrièretips overzicht

Zo los je structureel overwerken op

“Wie vaak overwerkt hoeft niet trots te zijn op zijn prestaties maar moet zich schamen omdat hij niet kan plannen...” In deze filosofische woorden schuilt wel degelijk een wijze les. Want hoewel overwerken voor veel mensen ‘gewoon bij je job hoort’, levert een gezonde balans tussen je job en je privé leven jou én het bedrijf op de lange termijn vaak veel meer op.

Het is maar een uurtje…

Het is zo verleidelijk: nog even een uurtje (of twee) doorwerken om dat ene klusje af te krijgen, in het weekend de mailtjes van je job beantwoorden of je collega uit de brand helpen door werk over te nemen waardoor je zelf wat langer doormoet. Incidenteel niets mis mee natuurlijk. Maar wat als het structureel gebeurt?

Overwerken is ‘part of the deal’

Structureel overwerken is ongezond. Zo simpel is het. Je kunt er niet alleen een heel scala van lichamelijke klachten aan overhouden maar loopt ook een aanzienlijk hoger risico op stress, een depressie of zelfs een burn-out. Maar waarom werken we dan zo makkelijk over? Vaak denken we dat het ‘part of the deal’ is, we helpen anderen graag en willen niet voor collega’s onderdoen. Zeker niet als overwerk onderdeel is van de bedrijfscultuur. Het is voor veel mensen lastig om zelf om vijf uur naar huis te gaan als de rest er tot half acht zit. Af en toe is geld een motivatie, maar meestal leveren de extra uren niet direct extra inkomsten op. Vooral als je niet expliciet gevraagd bent om langer te blijven.

Wat kun je er aan doen?

Een gezonde workflow begint bij jezelf. Want jij bent juist degene die als eerste merkt wanneer je van een normale werkdruk met hier en daar een acceptabele uitschieter in een situatie terecht bent gekomen waarbij je continu extra uren moet maken omdat je achter de feiten aanloopt. We hebben een paar handige tips voor je om deze vicieuze cirkel te doorbreken:

  • Durf ‘nee’ te zeggen
    Durf ook eens ‘nee’ te zeggen tegen een leidinggevende, collega, werknemer of klant (lees ook onze ‘minicursus nee zeggen’). Daar help je niet alleen jezelf mee maar je levert waarschijnlijk ook kwalitatief beter werk af wanneer jij je op één project kunt focussen of een iets ruimere deadline neemt.
     
  • Wees streng voor jezelf
    Bepaal wat écht moet en wat kan wachten, maak voor jezelf een planning met deadlines en houd je hier ook aan. Een uurtje met je collega meekijken naar dat ene project is ook echt één uur.
     
  • Is plannen niet je sterkste kant?
    Kijk dan of je een cursus timemanagement kunt volgen. Daarmee leer je op een zo’n efficiënt mogelijke manier met de beschikbare tijd om te gaan.
     
  • Ben in je vrije tijd niet met je job bezig
    Dus ook niet even op zondagavond alvast een uurtje je e-mails wegwerken om op maandag meteen met je andere werk aan de slag te kunnen gaan. Probeer een duidelijke scheiding tussen je job en je privé leven te houden.
     
  • Compenseer de tijd die je overwerkt
    Kun je af en toe echt niet onder een avondje doorhalen uit? Compenseer dat, als het uitkomt, dan ook eens met een ochtendje uitslapen. Een beetje flexibiliteit die twee kanten op gaat, is misschien nog wel de beste remedie tegen overwerkstress. Want of je nu 40 of 60 uur in de week werkt: er blijft altijd werk over…

Deel dit artikel: