Zo heb je nooit meer last van zenuwen


Kon je die zenuwen maar uitschakelen…

 Terug naar carrièretips overzicht

Zo heb je nooit meer last van zenuwen

05 november 2019 |

Ken je dat? Je hebt een sollicitatiegesprek, presentatie of belangrijke vergadering. En daar zijn ze ineens. Zenuwen. De spanning in je lijf neemt toe. En je hartslag bonkt in je keel. Kon je die zenuwen maar uitschakelen… Goed nieuws, dat kan! Lees snel onze tips.

1. Oefenen, oefenen, oefenen

Zenuwen zijn een reactie van je lichaam op een bedreigende situatie. Aangestuurd door je oerbrein maak je je klaar om te vechten of te vluchten. Bewust of onbewust is er dan een angst in het spel. Bijvoorbeeld de angst om af te gaan. Of om afgewezen te worden. Maar waarom zou je bang zijn als je je goed hebt voorbereid? Als je je verhaal, je argumenten, je antwoorden klaar hebt? Voorbereiden dus. En oefenen, oefenen, oefenen.

2. Visualiseer je succes

Visualiseren. Succesvolle sporters zweren erbij. Maar ook veel andere mensen die succesvol door het leven gaan. Volg dat voorbeeld. Sluit je ogen en beeld je in dat die sollicitatie, presentatie of bespreking geweldig verloopt. Herhaal dit een aantal keer. Op deze manier programmeer je als het ware je brein voor succes.

3. Voorkom haasten, vertrek op tijd

Moet jij je haasten om op tijd op je afspraak te zijn? Niet handig. Want haast leidt tot stress. Hierdoor ben je niet ontspannen en heb je niet de focus die je nodig hebt. Zorg dus dat je ruim op tijd vertrekt. Simpel.

4. Wandel een stukje

Maak een kleine wandeling vlak voordat je moet presteren. Wanneer je beweegt, maakt je lichaam endorfine aan. Een stofje waar je blijer van wordt. Hierdoor zal de spanning vanzelf afnemen. Een stukje wandelen is ideaal om je hoofd leeg te maken.

5. Neem de powerpose aan

Houd je kin omhoog en maak je lichaam groot door je benen en armen te spreiden. Neem deze houding gedurende twee minuten aan. Hierdoor stijgen de testosteronwaarden in je lichaam, terwijl je cortisolwaarden juist zakken. Het gevolg? Je bent rustiger en voelt je zekerder.

6. Haal een paar keer diep adem

Eenvoudig maar doeltreffend. Door een paar keer diep in en uit te ademen zal de spanning al snel minder worden. Let erop dat je vanuit je buik ademt. Als je via je borst ademt, trekt het spierweefsel rondom je organen samen en dat werkt stress juist in de hand.

7. Neem jezelf niet te serieus

Probeer dingen in perspectief te zien. Zenuwen voelen is niet het ergste dat je kan overkomen, toch? Niemand zal het je kwalijk nemen als je wat gespannen bent. Iedereen is wel eens zenuwachtig. Durf er gerust mee te lachen. Je zult merken dat dit meteen al een stukje verlichting brengt.

Ga ervoor!


Deel dit artikel: