After-vakantiedip? Gebruik het in je voordeel!


 Terug naar carrièretips overzicht

After-vakantiedip? Gebruik het in je voordeel!

17 september 2018 |

Het bouwverlof zit er al weer even op en dus ook het verlof voor de meesten. Je gaat van ultieme rust naar wekkers, verplichtingen en deadlines. En ineens voel je het... je krijgt last van een after-vakantiedip. Top! Dit is namelijk een mooie kans om veranderingen te brengen in je werk. Wij vertellen je hoe in 3 stappen.

 

Stap 1. Is het tijd voor een verandering?

Stel jezelf de vraag of het inderdaad echt maar een dip is, of dat er meer aan de hand is. Heb je gewoon geen zin om weer aan het werk te gaan na een fijne zomer? Of is er stiekem meer aan de hand?

Neig je naar het laatste? Je beseft bijvoorbeeld dat je eigenlijk niet lekker op je werk zit, je geen uitdaging meer ervaart, of je je ei niet goed kwijt kunt. Niet leuk om te voelen, maar het biedt je tegelijkertijd een kans om dit te veranderen.

 

Stap 2. Inzicht creëren

Bij de volgende stap is het tijd om inzicht te creëren in hetgeen wat jij op je werk kunt veranderen om weer vol energie aan de slag te gaan.

Wat mis je het meest nu je weer aan het werk bent? Maak een opsomming van zaken waar je energie van kreeg in je verlof. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vrijheid
  • Avontuur
  • Rust

 

Stap 3. Omzetten naar actiepunten

Zet de opsomming van de vorige stap om in concrete actiepunten. Probeer klein te beginnen zodat je eerder tot uitvoering komt.

Voorbeelden van actiepunten:

  • Vrijheid: mogelijkheid om zelf zaken te bepalen. Je vindt het prettig om meer de touwtjes in handen te hebben. Neem bijvoorbeeld het initiatief om een nieuw project (groot of klein) te starten en aan het roer te staan.
  • Avontuur: ondernemend, zorgen voor nieuwe prikkels. Voorbeeld: ga naar netwerkbijeenkomsten of schrijf je in voor inspiratiesessies uit je vakgebied. Via Google zijn er voldoende interessante bijeenkomsten of sessies te vinden.
  • Rust: stapje terug nemen om jezelf op te laden voor een nieuwe activiteit. Voorbeeld: bouw ‘rustmomentjes’ in op je werk zodat je erna weer energie en focus hebt. Haal een keer extra koffie voor de afdeling, werk alle kleine aanvragen/mails weg, vraag aan je collega hoe zijn/haar weekend was.

 

Heel veel succes!


Deel dit artikel: