Hoe word je een ochtendmens?


 Terug naar carrièretips overzicht

Hoe word je een ochtendmens?

10 mei 2017 |

Heb jij een pesthekel aan vroeg opstaan? Is het voor jou elke ochtend weer een gevecht om uit je bed te komen? Moet jij altijd alle zeilen bijzetten om fris en fruitig op je werk te verschijnen? Je bent niet de enige.
Toch kan iedereen een ochtendmens worden. Ook jij! Dit stappenplan helpt je op weg.

1. Stop met snoozen
Het is voor velen van ons de favoriete sport. Het herhaaldelijk wegdrukken van de wekker. Toch is snoozen niet de beste manier om wakker te worden. Die paar extra hemelse minuten in bed verpesten je slaapritme. En de rest van de dag betaal je daarvoor de tol. Direct opstaan als je wekker gaat is het allerbeste. Zet je wekker desnoods zo ver van je bed dat je wel op moet staan.  

2. Zet alle schermen uit
Laat je ogen voordat je gaat slapen alvast wennen aan het donker. Probeer het laatste uur het scherm van je televisie, tablet en telefoon te vermijden. De verlichting van deze schermen maakt dat je moeilijker in slaap valt. Kijk je ’s avonds toch graag tv? Zet je geluid dan niet al te hard. Op deze manier bereid je je mentaal het beste voor op een goede nachtrust. 

3. Zorg voor voldoende slaap
De belangrijkste reden dat je ’s ochtends niet vooruit te branden bent, is waarschijnlijk je slechte nachtrust. Dat klinkt logisch. En de oplossing is ook logisch: zorg dat je voldoende uren slaapt. Gemiddeld heeft een persoon 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Maak er simpelweg een gewoonte van om eerder naar bed te gaan.    

4. Bereid je ochtendrituelen voor
Een ochtendmens worden begint in de avond. Leg je kleren alvast klaar. Smeer je boterhammen en neem een lekker verkoelende douche. Door ‘s avonds je ochtendrituelen voor te bereiden, houd je de ochtend erna tijd over. Zo begin je je dag een stuk relaxter!


Deel dit artikel: