Feedback geven? De 4 meest gemaakte fouten


 Terug naar carrièretips overzicht

Feedback geven? De 4 meest gemaakte fouten

22 oktober 2018 |

Feedback geven heeft een negatief imago. Het is lastig, voelt negatief en vaak zo formeel. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Wanneer je weet wat je hierin fout doet, wordt feedback geven simpel en constructief.

We doen het vaak verkeerd of, nog erger, we laten het maar achterwegen. Omdat het verkeerd voelt het idee van die collega af te schieten tijdens de vergadering bijvoorbeeld. Of die meer ervaren collega op zijn of haar foutjes te wijzen. Het kan anders. Hoe? Door te weten wat je niet moet doen. Wij hebben de vier meest voorkomende fouten op een rijtje gezet.

1. Je stelt het uit

Je ziet dat een collega kleine steekjes laat vallen tijdens een klantgesprek maar besluit dat je dat wel meeneemt naar het volgende beoordelingsgesprek. Of je ziet dat een collega praktischer kan omgaan met het materiaal maar zegt er niets van. Niet zo uitstellen! Wanneer je feedback geeft op het moment dat je iets ziet gebeuren kan de ander de feedback beter plaatsen en sneller oppakken. Ook voorkom je dat het een formeel gebeuren wordt als je het later tijdens een gesprek moet bespreken.

2. Je bent te streng

Dit slaat op hetgeen wat we in de intro al schreven. Feedback geven heeft een negatief imago.Maar feedback geven is niet negatief. Alleen als je het op negatieve momenten inzet. Ben dus niet te streng. Ventileer je niet alleen op de moment dat er iets anders moet in jouw ogen. Geef bijvoorbeeld je collega een compliment voor het netjes aanleveren van het rapport. Op deze manier voelen mensen zich gewaardeerd. Wanneer ze zich gewaardeerd voelen zullen ze ook meer openstaan voor constructieve feedback en hier eerder iets mee doen.

3. Je loopt weg voor confrontaties

Dit staat in lijn met het eerste punt. Wanneer je het niet direct bespreekt, moet het op een later moment. Dit maakt het formeel en zo veel groter dan het eigenlijk bedoeld was. Ook zorgt dit voor onrust bij jou en misschien ook je team. Dus ga die confrontatie aan, zorg dat het uit de weg is.

4. Je staat zelf niet open voor feedback

‘Wat je geeft, krijg je terug’. Wie kent de uitdrukking niet. Bij feedback geven geldt dit net zo. Op het moment dat jij niets doet met de feedback van een ander, waarom zou de ander dat dan wel doen met die van jou? En om nog een bruggetje te slaan naar het punt hierboven. Op het moment dat jij alleen maar negatieve feedback geeft, waarom zou een ander jou dan überhaupt feedback geven? Zie het als wederzijds respect. En ja, van feedback word je echt beter. Je leert buiten je eigen kaders denken en kijken en groeit altijd in je functie of als persoon. Hoe zweverig dat wellicht ook kan klinken…


Deel dit artikel: