7 tips voor toekomstige managers


Heb jij de wens om ooit manager te worden? Of ben je net gestart in een managementfunctie

 Terug naar carrièretips overzicht

7 tips voor toekomstige managers

04 mei 2018 |

Heb jij aspiraties om ooit manager te worden? Of ben je net gestart in een managementfunctie? Als beginnend manager komt er veel op je af. Benieuwd naar wat je kunt doen om stress buiten de deur te houden? Wil je weten hoe je jouw medewerkers voor je kunt winnen? Doe dan je voordeel met de volgende 7 tips!

1. Neem afstand van je oude functie

Het komt vaak voor dat je vanuit een uitvoerende functie kunt doorstromen naar een eerste managementfunctie. Daar horen andere taken bij. Je betreedt nieuw terrein en daar heb je al je aandacht bij nodig. Wat dan helpt is dat je afstand neemt van je oude werkzaamheden. Laat ze los. Werkzaamheden die jij eerst verrichtte, worden nu door andere professionals uitgevoerd.

2. Praat met mensen

Ga meteen het gesprek aan met je medewerkers over wederzijdse verwachtingen. Zo schep je duidelijkheid. Geef direct aan wat jouw (nieuwe) rol als leidinggevende is, wat je doelen zijn en hoe je deze doelen wilt realiseren. Vertel ook meteen wat jij verwacht van je medewerkers. Dat is belangrijk met het oog op toekomstige functioneringsgesprekken

3. Wees nieuwsgierig

Toon nadrukkelijk interesse in wat er op je afdeling gebeurt. En er gebeurt altijd wel iets. Niet alleen een meningsverschil tussen twee collega’s of een persoonlijke vergissing van een medewerker. Ook weekendactiviteiten en vakantieverhalen zijn een mooi aanknopingspunt om belangstelling te tonen en te ‘voelen’ wat er leeft.

4. Speel de baas

Misschien ben je graag vrienden met je collega’s. Maar als manager heb je een andere rol dan je collega’s. Pas op dat je banden te persoonlijk worden. Dit kan in de weg staan als je later knopen moet doorhakken waar anderen misschien niet blij mee zijn. Neem dus hier en daar wat afstand, zodat je ook de lastige gesprekken kunt blijven voeren.

5. Stel je flexibel op

Zie jezelf als een stuurman van een schip. Soms schijnt de zon en heb je wind mee. Maar het komt ook voor dat het stormt en dat je geen hand voor ogen ziet. Al heb je nog zo’n heldere visie en zijn je doelen strak omlijnd, je zult soms weerstand ervaren. Zorg dat je hiermee om kunt gaan en dat je in staat bent om behendig bij te sturen.

6. Leer omgaan met stress

Als je perfectionistisch bent ingesteld, dan kun je al snel een hoge werkdruk ervaren. Ook kan het voorkomen dat je beslissingen moet nemen die je - al dan niet tijdelijk - impopulair maken. Niet iedereen zal je even aardig vinden. Dat hoort erbij. Laat het van je afglijden.

7. Neem de tijd om te leren

Wanneer je net begint als manager heb je misschien het gevoel dat je overal een oplossing voor moet hebben. Maar je speelt een nieuw spel en het kost nou eenmaal tijd om de nieuwe spelregels onder de knie te krijgen. Neem die tijd! En bedenk: je staat er nooit alleen voor. Vraag gerust hulp aan een van je management collega’s. Zij hebben ooit in dezelfde fase gezeten.


Deel dit artikel: