Blog over feedback ontvangen

Slim omgaan met kritiek doe je met deze 5 tips

Politici zijn er echte meesters in: kritische vragen beantwoorden. Stevige kritiek lijkt ze nauwelijks te deren. Maar hoe reageer jij als een collega of klant je het vuur aan de schenen legt? Ben je snel uit je lood geslagen? Ga je meteen in de verdediging? Open je direct de tegenaanval? Ontspan. Wij geven je 5 tips om je mannetje te staan.

  1. Focus op je ratio

Kritiek krijgen is niet leuk. Het heeft direct effect op je gevoelens. Neem die gevoelens waar, maar laat je er niet door meeslepen. Jij bent namelijk je gevoelens niet. Richt je op je ratio. Is de kritiek terecht? Kun je iets met de kritiek? Wat wil de ander anders zien in jouw gedrag? Gebruik je ratio om de kritiek te doorgronden.

  1. Vat kritiek niet persoonlijk op

Kritiek is niets meer en niets minder dan feedback op een actie van jou. Het staat volkomen los van jou als persoon. Probeer er ook zo naar te kijken. Mensen die kritiek persoonlijk opvatten, laten zich leiden door hun ego. Hét recept voor problemen. Laat je ego dus los en focus zo objectief mogelijk op de feedback.

  1. Neem je tijd

Heb je na een kritische vraag niet onmiddellijk een antwoord klaar? Neem je tijd. Wees niet bang om een korte stilte te laten vallen. Stilte is een teken van bedachtzaamheid. Neem dus gerust een adempauze om na te denken over de vraag en het antwoord dat je gaat geven. Herhaal desnoods de vraag om meer bedenktijd te creëren. Of zeg dat je er snel op terugkomt.

  1. Zorg voor helderheid

Is de vraag of de kritiek je niet helemaal helder? Vraag dan of de ander het kan verduidelijken, zodat je een beter beeld krijgt wat de ander bedoelt. Dan kun je zelf ook beter reageren op de vraag of de kritiek.

  1. Vraag door

Laat zien dat je de kritiek ter harte neemt of die lastige vraag graag beantwoordt. Een goede manier om dit te doen is doorvragen. Wat wil de ander graag anders zien? Welk advies zou je ter harte kunnen nemen? Zoek al vragend een oplossing waardoor je het gesprek toch positief kunt beëindigen.

Het is niet altijd gemakkelijk om kritiek te incasseren, onthoud dat de kritiek niet op jou als persoon gericht is. Maar dat het wordt gegeven om jou verder te helpen in je werk. Succes!